Winkel handleiding

Op Handwerkmarkt heb jij de regie in handen! Jouw winkel is geheel te personaliseren en naar wens in te vullen. Je kan je producten op twee verschillende manieren verkopen, waarbij jouw winkel verschillende functionaliteiten krijgt. Je kan per product bepalen welke van de twee methodes je wil gebruiken. Voor beide geldt; geen commissies of advertentiekosten. Lees hieronder welke methode het beste bij je past. Deze zijn ook te combineren! Heb je vragen of hulp nodig? We helpen je graag.

Methode 1: Mijn winkel als webshop

  • Geschikt voor producten die direct gekocht kunnen worden.
  • Klanten kunnen een bestelling plaatsen via het online winkelmandje;
  • Koppeling met iDeal (hier zijn transactiekosten aan verbonden);
  • Standaard gratis verzending;
  • Klanten blijven automatisch op de hoogte van de bestelstatus;
  • Klanten kunnen een beoordeling plaatsen bij het gekochte product;
  • Rapportages voor het bepalen van jouw verkoopstrategie.

Kies per product welke methode je toe wil passen. Methode 1 en 2 kunnen in jouw winkel dus ook gecombineerd worden. Bekijk daarvoor instructievideo 2 → 

Methode 2: Mijn winkel als contact- en informatie pagina

  • Geschikt voor producten die vrijwel geheel gepersonaliseerd moeten worden; 
  • Klanten kunnen een bestelling plaatsen via de chat of jouw contactgegevens;
  • Regel zelf de betaling (wij brengen geen transactiekosten in rekening);
  • Regel zelf hoe/of je de verzendkosten verrekent; 
  • Hou zelf je klanten op de hoogte van de bestelstatus;
  • Veel handige extra’s niet beschikbaar, zoals beoordelingen en rapportages.

Kies per product welke methode je toe wil passen. Methode 1 en 2 kunnen in jouw winkel dus ook gecombineerd worden. Bekijk daarvoor onderstaande instructievideo.

Stappenplan voor het opstarten van jouw winkel

In dit stappenplan vertellen we je de meest belangrijke stappen die je moet doorlopen zodat kopers een geslaagde bestelling bij jou kunnen plaatsen. Na het volgen van deze stappen is jouw winkel succesvol opgestart.
Wil je alles uit jouw hobby of bedrijf halen? Dan raden we aan naast dit stappenplan ook alle individuele tabs van deze winkel handleiding te doorlopen. Je komt dan alle winkel instellingen tegen waardoor je alle functionaliteiten van de winkel optimaal kan benutten en kan personaliseren. 

Volg naast de normale instructies ook de dikgedrukte blauwe instructies voor het geheel kosteloos verkopen van jouw producten. Let op! We raden het kosteloos verkopen van producten af omdat dit enorm ten koste gaat van het gebruikersgemak en het gemak van het plaatsen van een bestelling. Dit kan ervoor zorgen dat meer klanten afhaken.


Ben je er klaar voor? Binnen 6 stappen helpen we van het aanmaken van een account tot het ontvangen van een betaling op jouw rekening. Let’s go!

Voordat je kan beginnen: Maak een verkopersaccount aan

Ga naar inloggen/aanmelden en meld jezelf aan als verkoper. Heb je jezelf aangemeld als koper? Geen probleem. Via jouw kopers dashboard krijg je gelijk de keus verkoper te worden.

Lees voor het accepteren van de algemene voorwaarden eerst de huisregels en ons privacy beleid goed door (klinkt heel cliché maar geeft je wel duidelijkheid over wat er van je wordt verwacht). 

Bevestig je emailadres voordat je voor de eerste keer inlogt. Je account wordt namelijk pas herkend als je via het verstuurde mailtje jouw registratie hebt bevestigd. Heb je dit mailtje na een paar minuten niet ontvangen? Neem contact met ons op.
Ga naar jouw verkopers dashboard

Dit kan via het menu onder “Mijn account”. Je ziet daar “Verkopers menu”. Als je daar op klikt kom je bij jouw verkopers dashboard. 

Kan je het niet vinden? Klik hier.


1. Stel alle basis instellingen in van jouw winkel

In jouw verkopers dashboard zie je aan de rechterkant een menu met verschillende tabs. Deze tabs representeren allemaal verschillende instellingsmogelijkheden of gegevens die te maken hebben met jouw winkel. Om de basis instellingen van je winkel te doorlopen kies de tab “Winkel” in jouw verkopers dashboard. 

Je komt nu meteen uit bij de basis instellingen pagina van je winkel. Hier kan je jouw gegevens invullen, een banner en profielfoto kiezen en andere personalisatie opties (zoals de chat) aan- of uitschakelen.

Schakel de chat in zodat kopers makkelijk contact met je op kunnen nemen. Je kan de chat vervolgens ook gebruiken voor het afhandelen van de betalingen. 

Voor alle uitgebreide details over deze basis instelling zie “Winkel (basis instellingen)” hiernaast in de Winkel handleiding. 

         a) Stel jouw algemene voorwaarden in

Dit is enorm belangrijk omdat dit de duidelijke afspraken zijn tussen de koper en verkoper. Een koper accepteert deze algemene voorwaarde bij het kopen van jouw product. Een duidelijk opgestelde algemene voorwaarde helpt conflicten te voorkomen.

De belangrijkste punten in een algemene voorwaarde zijn:

  • Zijn verschillende kosten in de prijs van jouw producten verwerkt? Denk hierbij aan BTW en verzendkosten. 
  • Verwerkingstijd, eventueel inclusief verzendtijd;
  • Herroepingsrecht en uitsluiting hiervan; wanneer mag jouw klant het product kosteloos retourneren en wanneer niet? Houd hierbij wel rekening met de wet- en regelgeving (zie onze huisregels)
  • Informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  • Het emailadres waar de consument met klachten terecht kan.

Vertel de koper bij een kosteloze verkoop ook hoe de betaling afgehandeld wordt aangezien de betaling dan niet via het platform loopt.  


2. Kies een abonnement

Ga in jouw verkopers dashboard naar “Abonnementen” en selecteer hier 1 van de 4 abonnementen die het beste bij je past. 

Abonnementen worden vooraf betaald en zijn geldig gedurende de afgesproken geldigheidsperiode.  Start en Basis zijn 30 dagen geldig, Pro en Premium 60 dagen (zie abonnementen beschrijving). Ook het gratis abonnement moet “afgerekend” worden. Dit kost uiteraard niks. De abonnementen worden niet automatisch verlengd. 

Kies het Start abonnement, deze is gratis.


3. Voeg een product toe

Na het kopen van een abonnement, kan je aan de slag! Ga naar jouw Verkopers dashboard –> Producten –> Voeg product toe, om producten toe te voegen.

        a) Vul de basis product instellingen in

Volg het snel menu en vul daarna alle informatie aan op de uitgebreide productpagina. Je kan ook bij deze pagina komen door onder het product op “edit” te klikken. De belangrijkste instellingen zijn uiteraard de prijs, afbeeldingen, beschrijving en categorieën. Als je graag wil weten hoe je alle instellingen moet gebruiken ga dan naar Info & Help –> Functionaliteiten –> Producten 

Voor het kosteloos verkopen van producten dien je bij “Voorraad” het product op “Niet op voorraad” te zetten. Dit voorkomt dat kopers het product in hun winkelmandje kunnen toevoegen. Let op! Dit kan voor sommige kopers een reden zijn om af te haken. 

          b) Druk op “Opslaan” en wacht op een bestelling


4. Verwerk bestelling

Je ontvangt een mail zodra er bij jou een bestelling is geplaatst. De betaling is altijd binnen als je een bestelling ontvangt omdat er afgerekend wordt via iDeal. Deze bestelling is vervolgens terug te vinden via jouw Verkopers dashboard –> Bestellingen. Hou de kopers via dit bestellingen overzicht op de hoogte van de vorderingen. Jouw verkopers balans wordt verhoogt met jouw omzet/verdiensten (= verkoopprijs – transactiekosten) zodra je op het vinkje hebt gedrukt achter de bestelling in jouw bestellingeoverzicht. Deze balans kan je vinden via jouw Verkopers dashboard –> Opname of via jouw Verkopers dashboard –> Rapportages –> Balans overzicht.

Het geld op jouw balans kan je elk gewenst moment opnemen. 


5. Neem jouw geld op

Ga naar jouw Verkopers dashboard –> Opname

Je kan hier zelf kiezen hoeveel geld je wil opnemen. Na het versturen krijg je van ons een bevestiging als het geld onderweg in naar jouw bank. 

Wil je liever opnemen via een Tikkie? Stuur naast het opnameverzoek een Tikkie via Whatsapp. Wij vergelijken het opnameverzoek vervolgens met jouw telefoonnummer en naam. Als deze overeenkomen accepteren we jouw opname verzoek en ronden we de opname af via jouw verstuurde Tikkie. 

            a) Stel jouw betalingen in

Ga naar jouw Verkopers dahsboard –> Winkel –> Betalingen om jouw betalingsgegevens achter te laten. Deze gegevens hebben wij nodig voor het afronden van een opname verzoek. 

Er zijn twee methodes om geld op te nemen die beïnvloeden welke gegevens we van je nodig hebben. 

  1. Directe bankoverschrijving: Al jouw gegevens. Belangrijkste is jouw IBAN. Bij de eerste opname vanaf jouw account verifiëren we eerst jouw IBAN en naam om er zeker van te zijn dat de door jouw ingevulde gegevens kloppen. Je ontvangt hierover een Whatsapp bericht. 
  2. Via een Tikkie: Je mag jouw IBAN open laten. De rest moet je wel invullen ter verificatie. 
Bij beide methodes is het versturen van een opname verzoek verplicht omdat wij anders de opname niet kunnen verwerken in het systeem.

 

Wil je heel graag hulp bij dit stappenplan of heb je vragen? We staan via Whatsapp en email voor je klaar!