Algemeen
Verkoopmenu
Winkelmenu
Winkel SEO
In het winkelmenu vind je de tab “Winkel SEO”. SEO betekent “Search Engine Optimalization” oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO zorgt ervoor dat je winkel en je producten hoger zichtbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Wij doen dit natuurlijk voor het complete platform, maar jij hebt de touwtjes in handen voor je eigen winkel en producten. We hebben het platform en de functionaliteiten voor verkopers zo ingericht, dat je SEO maximaal op jouw winkel en producten kan toepassen. In deze handleiding gaan we in op de verschillende SEO strategieën en waar je deze strategieën kan toepassen met direct toepasbare tips.
SEO Strategieën
We kunnen haast wel een boek schrijven over deze vier SEO strategieën maar om deze instructie overzichtelijk te houden, gaan we niet te diep in op de specifieke werking van deze optimalisaties. Wel leggen we je graag uit hoe je deze strategieën toe kan passen en terug kan zien op het platform.
Zoekwoorden optimalisatie
Om zoekwoord optimalisatie goed toe te passen op jouw winkel en producten, raden we je aan eerst onderzoek te doen naar de zoektermen die gebruikt worden door jou doelgroep. Welke zoektermen zijn relevant voor jouw producten/winkel, is er een niche die nog niet overbezet is door concurenten, op welke trends kan je inspelen en welke eigenschappen maken jou en je producten uniek? Neem ook de zoektermen in verschillende productcategorieën mee, zodat je onderscheid kan maken tussen verschillende soorten producten.
Op Google Trends vind je relevante informatie over verschillende zoektermen en mogelijke trends. Je vind hier hoevaak een zoekterm wordt gebruikt en welke andere zoektermen hiermee verbonden zijn. Hoe specifieker de zoektermen, hoe groter de kans dat je niet op hoeft te boksen tegen duizenden concurenten. Bij het zoeken naar relevante, specifieke en toch relatief populaire zoekwoorden, kan Google trends je goed helpen.
Nadat je een lijst hebt gemaakt van passende zoektermen, kan je deze zoektermen gaan verwerken. Zorg daarbij dat de zoektermen relevant en op een natuurlijke manier verwerkt zijn in je winkel en producten.
Zoektermen kan je verwerken in:
- Winkelbiografie
- Promoties op social media
- Social media #’s
- Producttitels
- Productbeschrijvingen
- Tags/Labels
- Afbeelding titels
- Afbeelding beschrijving
Gebruik deze zoektermen ook bij de Winkel SEO instellingen. Deze instellingen vind je in het Winkelmenu onder het tabje “Winkel SEO”.
Tips & Tricks
Wil je graag dat jouw producten vindbaar worden als mensen Googlen of zoeken op jouw merknaam? Voeg dan aan al je producten een tag toe met jouw merknaam. De zoekfunctie en SEO optimalisatie op het platform zorgen ervoor dat je producten en je naam beide gekoppeld en gevonden worden.
Content optimalisatie
Met content optimalisatie zorg je ervoor dat klanten door het gebruiken van de zoekterm op jouw pagina terecht komen en vervolgens de content relevant vinden en daardoor langer op de pagina blijven. Dit wordt door Google getest door het aantal doorkliks en de tijd die een persoon op deze pagina verblijft.
Trigger mensen bij het schrijven van content dus om verder te lezen. Dit kan bij een product door door te verwijzen naar de “Meer informatie” tab onder een product waar meer informatie over dit product te vinden is, of door mooie productfoto’s te plaatsen waar mensen graag meer van willen zien.
In je winkel kan je dit toepassen bij het schrijven van je winkelbiografie. Verwerk de zoektermen in een lopend verhaal over jezelf, je producten en je werkwijze. Klanten vinden het ontzettend leuk om te lezen en het zorgt ervoor dat je winkel hoger scoort in Google.
Content optimalisatie kan je verwerken in:
- Winkelbiografie
- Promoties op social media
- Productbeschrijvingen
- Afbeelding beschrijving
- Winkel SEO: Meta beschrijving
Linkbuilding
Elke website is verweven in een groot netwerk van linken van en naar andere websites. Hoe belangrijker jouw website, hoe vaker andere sites naar jou verwijzen. Het bouwen van een groot netwerk waar andere (hoogwaardige) websites naar je verwijzen, wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Het opbouwen van een netwerk begint bij jou! De start van linkbuilding begint namelijk bij jouw link; de URL van jouw winkel. Wil je deze winkel hoog laten scoren in Google, dan kan je dus opzoek gaan naar andere websites die het leuk zouden vinden om wat over jou te vertellen en de link van jouw winkel te delen. Begin klein met het delen van jouw winkel URL op social media en relevante websites van vrienden en familie. Heb je daarna de smaak te pakken, schrijf dan eens een gastblog, geef een interview of ga samenwerken met influencers.
De URL van je winkel kan je vinden door via een webbrowser (Chrome, Internet Explorer, FireFox) naar je winkelpagina te gaan. Je vindt vervolgens de URL in de browserbalk bovenaan de pagina.
Je kan uiteraard ook linkbuilden met je producten.
META structuur
De META structuur is de weergave opbouw van je content. Metadata bepaalt dus hoe het zoekresultaat van bijvoorbeeld jouw product of winkel er uit komt te zien op de resultaten pagina van zoekmachines. Zoals je in het onderstaande Google zoekresultaat van een product op Handwerkmarkt kan zien, bestaat de Metadata uit een Meta titel, URL en een Meta beschrijving.
– Producten: Voor producten wordt alle content automatisch in metadata omgezet en wordt de metadata als volgt opgebouwd:
- Meta titel = Producttitel
- URL = Product URL
- Meta beschrijving = Korte productbeschrijving, categorieën en tags/labels.
Kies de producttitel, korte productbeschrijving, categorieën en tags dus bewust, zodat deze goed aansluiten bij de zoekresultaten van je doelgroep.
– Winkel: De metadata van je winkel voor Google, Facebook en Twitter kan je zelf instellen. Dit kan via de tab “Winkel SEO” in je winkelmenu. In de instellingen zie je de drie soorten metadata; titel, beschrijving en trefwoorden waar je graag op gevonden wil worden. Je kan deze drie soorten metadata apart invullen voor Google, Facebook en Twitter. Voor Facebook en Twitter kan je ook een bijbehorende afbeelding kiezen. Deze metadata wordt vervolgens gekoppeld aan jouw winkel URL. Als je vervolgens dus je winkel URL deelt op Facebook/Twitter of opzoekt via Google, zul je de door jou ingevulde gegevens zien verschijnen.
Metadata kan je op/voor deze locaties instellen:
- Producten: Via je producttitel, categorieën, tags en beschrijving. De metadata wordt hier automatisch door vormgegeven.
- Winkel: Via “Winkel SEO”. Je stelt hierbij zelf in hoe jouw winkel via zoekmachines zichtbaar wordt.
Afbeeldingen optimaliseren
- Titel
- Beschrijving
Bij het selecteren van een afbeelding uit je mediabibliotheek, zie je aan de rechterkant een menu. Optimaliseer de afbeelding door hier een passende titel, onderschrift en omschrijving in te vullen waarbij je gebruik maakt van relevante zoekwoorden.